2024. augusztus 1., csütörtök

TAMÁS MÁRIA: AMÍG ÉLÜNK...

 

Tamás Mária képzőművész, Amíg élünk... című kiállítását Vizúr János fotóművész nyitotta meg:


Dum spiro, spero!
Kedves kiállításlátogatók, tisztelt, Hölgyeim és Uraim!

Ez a régi latin mondás, „Amíg élek, remélek” bár egyes számban, de lényegében ugyanaz, mint Tamás Mária kiállításának a címe, ahol a remélek/remélünk helyett három, elgondolkodtató pont áll. Mit is gondolhatunk a címről, a három pontról, a mögöttük feltáruló képek kapcsán?

Amíg élünk, rakjuk össze a mindennapok puzzle darabjaiból létünk nagy tablóját! Amíg élünk, sem biztos, hogy meg tudjuk fejteni az így látott/átélt saját belső és külső világunkat! Amíg élünk, jó esetben bennünk van a gyermeki énünk kíváncsisága, játékossága, és a már felnőtt lényünk tudása, tapasztalata, melyet a ráció és a művészet kéz a kézben vezet, igazgat! Tehát, amíg élünk, tudunk gondolkodni, érezni, emberi mivoltunk révén absztrahálni, és alkotni.

Tamás Mária művészetében és személyiségében az értelem, az érzelem, az elvonatkoztatás szoros kapcsoltban van a világ spirituális lényegével, a keletkezés, fejlődés, elmúlás, újjáéledés univerzális egységével, hiszen a művészet spirituális értékközvetítés!

Nagyon magas szintű, sokféle technikai tudással, igen érett kompozíciós készséggel készültek Tamás Mária rendkívül változatos alkotásai, melyek egy nagyon gazdag artisztikus világot tárnak elénk. A grafikák, füstképek, festmények a témának, a mögöttes tartalomnak megfelelően olykor igen színesek, máskor monokrómok, de mindenkor bevonzzák a nézőt az aurájukba. Nekünk befogadóként nyitottság, türelmes kíváncsiság szükséges ahhoz, hogy az olykor nagyon sok elemből építkező mű megfejtéséhez megtaláljuk a helyes, vagy talán csak számunkra megfelelő kódot. Igazi kulturális kaland az alkotó képeinek szövetét meglátni, átérezni, felfejteni (no nem a szó szoros értelemben gondolnám!!)! Valószínűen az előbb említett kódot művenként változtatnunk kell, hogy a képeket megértsük, de talán nem is érteni, sokkal inkább érezni kell, hogy azonos hullámhosszra kerüljünk Tamás Mária művészi világával.

A Kapcsolódási pontok című művet emelném ki mindezek illusztrálására:


Az Idő, mint spirituális fogalom az első, ami a kép számtalan motívumában ott van, bár kissé rejtetten. Az altamírai barlangrajzokra emlékeztetnek a felső sorok apró állatai, emberei, (14-16 ezer év) míg az egyiptomi piramisok belsejében, vagy a faragott oszlopain szerepelnek olyan alakok, melyek a testet minden részében legjobban jellemző részletével mutatják meg: a fej oldalra fordul, a mellkas és csípő szemben áll, a lábak ismét oldalra fordulnak – ezek is a kép felső részében láthatóak, és sok ezer évre utalnak vissza. A bal fölső sarokban egy sakktábla látható, a középkori indiai kultúrára utalva (500-1000 év). Az építőkocka, a dobókocka, a bohóc figurája is közép illetve újkori elemek (néhány száz év). Csak kis részletként a televízió egyik kedves humoros animációja, a Menő Manó figurája is megjelenik. Ez már a legújabb kor termékeként értelmezhető. A kép középpontjában egy CD lemezre emlékeztető forma már a jelen korunk szülötte (néhány 10 év), és hogy ez a digitális világ mindent kezd eluralni, azt leginkább a három különböző sarokban is látható, alig néhány éve született Quick-Response (QR) kód hangsúlyos léte is mutatja. A kapcsolódás természetesen térbeli is, a kétdimenziós kép több rétegével emelkedik ki a síkból. A CD lemez központi megjelenése mellett az igazi centrumban levő figura az ugró, táncoló ember. A szemből furcsa pózban levő emeletes mutatványos nő a kép jobb oldalán, a kép másik felén oldalról, ugyanaz a póz sokkal finomabb formában jelenik meg a térbeliséget hangsúlyozva. A tér valós és virtuális formában is megjelenik a képen: a kötélhágcsó, mint magasságok közötti valós elem, - míg a digitális világra utalók képrészletek pedig a virtuális tér jellemzői, amiben egyre többet élünk. Ugyanakkor a képen rengeteg kisebb-nagyobb részlet van még, ami az alkotónak a világhoz való igen sokrétű kapcsolatát fejezi ki hihetetlenül magas művészi színvonalon. 

Egy latin mondással indítottam ezt a beszédfolyamot, egy kínaival fejezném be: egy kép felér ezer szóval, ezért a további szavak helyett jó szívvel ajánlom Tamás Mária remek képeinek további figyelmes nézegetését, elemzését! Amíg élünk…!


A kiállítást ezzel megnyitom!

Vizúr János fotóművész

 

A kiállítás támogatói: Nemzeti Kulturális Alap, Nemzeti Együttműködési Alap, Miniszterelnökség, Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt., Eurohíd Alapítvány, Kaleidoszkóp Ház, Spori Print Vincze Nyomda
















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése