A Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumának Rondella
Galériájában nyílt meg Apáti-Tóth Sándor fotóművész Atlantisz című kiállítása
2017. június 2-án, az Eurohíd Alapítvány és a Kaleidoszkóp Ház szervezésében. A
kiállítást Szakolczay Lajos, Széchenyi-díjas
irodalom- és művészetkritikus nyitotta meg.
Atlantisz, az elsüllyedt világ.
Apáti-Tóth Sándor fotói visszahozzák töredékeit, melyeket nem biztos, hogy a
tenger mélyén kell keresnünk. A képeken tárgyakat látunk, mögötte pedig ott az
ember, emberi emlékek, emberi gondolatok. Az ember és élőlények megkövült nyomai,
életnyomok, kövek, a víz, a nap, a hold és a levegő atmoszférikus ábrázolása.
Egyúttal saját emlékek ezek, keserédes hangulatok, keveredve szakrális
jelképekkel.
Az elhagyatott tájban álló régi fakeresztről
hiányzik a korpusz. Úgy tűnik, az emberek már hanyagolják a vallást, magukra hagyták
szimbolikus tárgyait. A következő képen Krisztus szobra a fűben hever, átadva
magát az enyészetnek, az elmúlásnak. A létra szimbóluma már az ég és föld
összekötője, azok kapcsolatára utal. Egy elkorhadt, elhagyatott létra, melyet
már senki nem használ, de ott a lehetőség arra, hogy a létrát újra használatba
vegyük és ismét rátaláljunk az égiekre.
A
képsorozat, ha jól megfigyeljük, tele van ókeresztény jelképekkel. A szőlő és a
bor szimbolikája az Ószövetségben is megjelenik. Jézus önmagát hasonlítja a
szőlőtőhöz, a szőlő pedig a híveket jelképezi. Az Újtestamentumban a bor már Krisztus vérévé
lényegül. Apáti-Tóth Sándor képén a szőlő már nem friss, elfonnyadt. Leszedték
a tőről, már nem élteti a víz és a napsugár. Sötét szemein azonban megcsillan a
fény, új reményt adva az életnek.
A
halat mint Krisztus és a kereszténység szimbólumát használták már a korai időktől fogva. A
keresztvíz kapcsán a víz fontos szimbóluma a kereszténységnek, mint a Szentlélek
jelképe. A borospohárban, vízben úszó hal uszonyain a lemenő nap világít át. A
napfény életet ad a képnek és egyben sejteti azt is, hogy a pohár víz a hal
életének csak pár percében ejti foglyul őt, mert várja a végtelen tenger és a
szabadság. A vízhez köthető kagyló, a feltámadásra utal. Piero della Francesca:
Jézus megkeresztelése című képén, kagylóból öntik a szenteltvizet, így a
keresztséghez is kapcsolható szimbólum.
Apáti-Tóth Sándor almát ábrázoló
képe (Anyám almája), nem csak mint szakrális szimbólum jelenik meg. Szűz Mária
kezében az alma arra utal a festészetben, hogy Mária, mint második Éva részt
vállal a megváltásban. Van olyan hagyomány, hogy a
Tudás fájáról szakított gyümölcs magjából eredt az a fa, amelyből Krisztus
keresztfáját ácsolták. Ez az alma azonban különleges. Lehámozott héj fog körbe
egy friss zöldalmát. Jelenheti az életet és a halált, a születést és elmúlást,
az fiatalságot és az öregséget, a romlást és a frissességet, a jelent és a
múltat egyszerre.
Ha
túllépünk a szakrális gondolatok témakörén, hétköznapi használati tárgyak
jelennek meg szemünk előtt. Egyszerűségük az élet egy-egy mozzanatát örökíti
meg. Emlékek, fontos tárgyak, melyek embereknek és az alkotó művésznek sokat
jelentettek. Bár a fotókon egy embert sem látunk, a tárgyak mögött ott
rejtőzködnek, gondolatainkban helyet kapnak azok, akik ezeknek a tárgyaknak
gazdái voltak, akik ezekben a pillanatnyi jelenetekben szerepeltek. Egy kalap
egy régi lócán; egy néma zsebóra, mely már nem ketyeg; egy hajdani bálon viselt
női cipő; megszáradt rózsacsokor; restaurálás alatt álló régi hegedű ...
Mind-mind emlékeket őriz, az alkotó emlékeit. Azonban minden nézőnek
felderengenek saját emlékei, saját nagyszülei, rokonai, féltve őrzött családi
fotói.
Atlanatisz
egy letűnt kor őrzője, a víz, a tenger, az emlékek rejteke …
Szöveg, grafika és rendezvényfotók: Mécses Éva Hilda, művészettörténész (MNM Rondella Galéria)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése