2022. szeptember 9-én nyílt meg a XXII. Esztergomi Fotográfiai Biennálé, amely 2022. október 9-ig tekinthető meg a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumában 10:00-18:00 óra között (hétfői napok kivételével).
A kiállítás megnyitóján dr. Alberti Péter, Esztergom Megyei Jogú Város alpolgármestere mondott beszédet. Fontosnak tartotta kihangsúlyozni, hogy Esztergom és a fotóművészet már nagyon régen egymásra talált. Utalt Beszédes Sándorra (1831-1889), aki Esztergom város képviselőtestületének tagja volt. Beszédes Sándor 1873-ban érmet nyert a Bécsi Világkiállításon, egy „fényfestésnek” nevezett kőnyomatos sokszorosítási eljárással. Nevéhez fűződik az 1876-os árvíz- és a főszékesegyházi műkincsek fényképfelvételeinek elkészítése. Az esztergomi fotográfia történetét gazdagította portréival Albrecht Ferenc a XX. század elején, vagy Martsa Alajos (1910-1979), aki Albrecht Ferenc tanítványa volt. Martsa Alajos 1937-ben Esztergomban egy olyan portréműtermet nyitott, amely művészeti- és szellemi műhellyé tudott válni. Kertész André (1894-1985) fotóművész pedig frontkatonaként készített felvételeket, amikor egy sebesülés után ápoltként került Esztergomba. 1917-ben az esztergomi uszodában készítette el híres „víz alatti úszó” fotóját egy katonatársáról, de nagyon ismertek az esztergomi romákat ábrázoló, nagy hatású alkotásai is.
Féner Tamás, Kossuth-díjas fotóművész megnyitóbeszédében előtérbe helyezte, hogy a kiállításon bemutatott kézműves technikák használata kiemelt szerepű napjainkban is. A digitális technika demokratikussá tette a fotográfiát, ma szinte mindenki készít fotókat. Féner Tamás feltette a kérdést: „Akar-e a művészet vagy a fotográfia demokratikus lenni?” A művészet - ide értve a fotográfiát is - elsajátítása és művelése aktív folyamat, fáradtságos munkával jár. Egy fotó elkészítéséhez régen számos szakmát ismerni kellett, például optikai- vagy kémiai ismeretekre is szükség volt. Meg kellett fontolni, hogy mikor jön el az a pillanat, amikor elkészítheti a fotográfus a képet, különben üres géppel áll a lehetőség előtt. Ezért aztán a fotó soha nem lehet mennyiségi kérdés, hanem lényeget érintőnek kell lennie. A digitális fotográfia az ellenkező utat diktálja: Készíts korlátlan számú képet, aztán majd kiválasztod a megfelelőt.
A megnyitóbeszéd kitért arra is, hogy a MANU-TÍPIA, azaz a kézzel készített fotó egy minőségi garancia, hiszen ember készíti embernek. Az eredetiség az, ami számít, függetlenül attól, hogyan érik el. - fejtette ki Féner Tamás.
A megnyitó alkalmából a Kulturális és Innovációs Minisztérium által felajánlott fődíjat Varga Tamás fotóművésznek ítélte oda a zsűri, a díjat dr. Alberti Péter, Esztergom Megyei Jogú Város alpolgármestere adta át. A Magyar Művészeti Akadémia biennálé-díját Baráth Gábor fotóművész kapta, a díjat dr. Buglya Sándor tagozatvezető, filmrendező, producer, a Magyar Művészeti Akadémia rendes tagja adta át. A Neuzer Kerékpár Kft. által felajánlott díjat, egy nagy értékű kerékpárra szóló utalványt Síró Lajos fotóművész nyerte el, melyet Gál András fotóművész, az idei biennálé művészeti vezetője adott át. A Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének díját Bakody Máté fotóművész érdemelte ki, a díjat Hupján Attila, a MAOE fotóművészeti tagozatának vezetője adta át. A Magyar Fotóművészek Szövetségének díjazottja Liszi Renáta fotóművész lett, a díjat Ballagó Márton a szövetség titkára adta át. Esztergom Megyei Jogú Város díját Fiala de Gábor fotóművész nyerte el, az esztergomi Szent István Strandfürdő díját pedig Adorján Attila fotóművész kapta.
A kiállításon 52 művész, 126 kézzel készített alkotását láthatja a közönség, mely kiegészül a zsűritagok - Balla András, Balla Gergely, Baksai József, Gál András és Seres Géza - munkáiból álló válogatással. A kiállításon láthat a közönség például fémlemezre készült dagerrotípiákat, fényérzékeny anyagra készült fotogramokat, lyukkamerával (camera obscura) készült munkát, cianotípiákat, heliogravürt és olyan technikákat is, amelyek kísérleti jelleggel jöttek létre. Ez a sokféleség, ez a kísérletező arculat az, ami jellemezi az Esztergomi Fotográfiai Biennálé eddigi létezését és remélhetőleg a továbbiakban is lesznek olyan művészek, akik felfedezik benne az értéket és tovább fogják adni a MANU-TÍPIA és a kézműves fotókészítés technikáit a jövő nemzedékeknek.
Mécses Éva Hilda művészettörténész
A megnyitóról a Régió Tv Esztergom készített videót:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése