|
A Kaleidoszkóp-díjat dr. Péter Csaba adta át Lisányi Endrének
|
Az Eurohíd Alapítvány 2021-es pályázata a Pilinszky 100 évforduló kapcsán, a Magam vagyok az örökös magányban címet kapta, mivel jó ideje meghatározza életünket a pandémia és annak hatása. A pályázatot Lisányi Endre: Tárlat zárt ajtók mögött című írása nyerte, amely a világjárvány művészetre gyakorolt hatását taglalja.
Tárlat
zárt ajtók mögött
Múltév
novemberében került sor két grafikus művész közös tárlatára, ami mindössze pár
óráig volt megtekinthető, ugyanis másnap, a járványügyi intézkedések miatt, már
nem fogadhatott látogatókat a galéria.
Tárgyszerűen
egyedül a bezárt ajtón függő plakát árult el valamit a művekről; a szöveg
mellett egy-egy reprodukció tájékoztatott arról, hogy milyen elgondolás szerint
dolgoznak a művészek és, hogy milyen lehet a kiállítás összképe és hangulata.
A
sajátos helyzet a kiállítás-plakátok mediális jelentőségére, a zárt ajtó előtt
megtorpanó emberek látványa pedig a bezárt tárlatok és a közönség különös
viszonyára hívja föl a figyelmünket.
Owen Hoppkins, a
Deezen online építészeti-design magazinban
arról elmélkedik, hogy a koronavírus járvány miatti látogatás-korlátozások és intézmény-bezárások
sürgetővé teszik, hogy a múzeumok, galériák és általában a kulturális terek alternatív
látogatás- és program-szolgáltatások után nézzenek. A
kialakult helyzetet elemezve, másokhoz hasonlóan, ő is hangsúlyozza az online
elérhetőség jelentőségét, de e mellett utal a virtuális megtekintés többféle
hátrányára is, majd azzal az oly sokszor hallható megállapítással zárja tanulmányát,
hogy a múzeumoknak újra kell gondolniuk a néző és a bemutatott tárgy
kapcsolatát.
(Zárójelben jegyezzük meg, hogy amikor a szerző a járvány kulturális életre
gyakorolt elszigetelő és modifikáló hatásáról elmélkedik, valójában a múzeumok jelenkori funkciója és feladata
régóta tárgyalt témáját görgeti tovább.) Írása nem is ezért figyelemfelkeltő,
hanem mert bevezetőjében felidéz egy elgondolkodtató régebbi eseményt,
nevezetesen, hogy 1939-ben, a várható bombatámadások miatt, kiürítették a
londoni Nemzeti Galériát. A híres gyűjteményt egy távoli, védett helyre
menekítették, aztán, amikor a körülményeket biztonságosabbnak ítélték, havonta
egy festményt ismét kiállítottak. Mint Hoppkins írja, rendkívül nagy figyelem és
érdeklődés kísérte ezeket a különös tárlatokat. Természetesen alapvetően más a
világháborús helyzet, mint a jelenlegi, csupán az közös bennük, hogy a művek megszokott,
közvetlen megtekintése egyik napról a másikra lehetetlenné vált. Esetünkben, a 2020.
november 11-től érvényben lévő rendelkezések értelmében, a műveket magukba foglaló
terekbe, biztonsági okok miatt, nem léphetünk be.
Ám máris tegyünk különbséget az állandó,
nagy múltú, történelmi távlatba helyezhető, tehát hosszabb ideje lényegileg
változatlanul a közönség rendelkezésére álló (kanonizált) gyűjteményeket
bemutató és a kifejezetten időszaki, főként kortárs kiállításokra szakosodott
galériák között. A különbség nem csupán technikai, hanem – legalábbis a néző, a
közönség felől szemlélve – mondhatni lélektani. Egy példával megvilágítva:
másként tekintünk arra a bezárt dobozra, ami esetleg maga is remekmű, valamint
tartalma hírneves és változatlan és másként arra, ami inkább olyasféle
tárolóeszköz, aminek a tartalma folyton változik. A két esetben eltérő lesz a
megtekintés lehetetlensége miatt érzett élmény-érzés jellege-minősége, ami
tehát attól függően változik, hogy hol (miben), mit és milyen időtávon zárnak
el előlünk.
Felvetődik a kérdés, hogy valójában a
látvány (a tartalom), vagy a megtekintés rituáléja, társasági-aktusa hiányzik
jobban? Indokoltnak tűnik az a válasz, hogy van, amikor a látvány-tartalom, s
van, amikor a társasági aktus, az a bizonyos ceremoniális rész, a fontosabb,
illetve normál körülmények között a kettő összefonódva és egymásba játszva
érvényesül. A hajdani londoni kiállítás arról győz meg bennünket, hogy a
látogatási élmény legalább annyira fontos volt, mint a látni kívánt mű, ha nem
fontosabb! Joggal feltételezhetjük, hogy a látogatók többsége nem a miatt az
egy kép miatt ment el a galériába, hanem az újralátogatás lehetőségével élt
örömmel! Ugyanakkor mégis szükséges volt valami odaillő műtárgy, amire a
látogatás irányult, ha semmit nem mutattak volna be, akkor kevesebben, vagy
senki sem ment volna el, de az is valószínű, hogy, amikor újra megtekinthetővé
vált a teljes gyűjtemény, az sem váltott ki akkora lelkesedést és érdeklődést,
mint a szükség szülte egy festményes tárlat.
Mindeközben,
a kiállításplakátok rendületlenül tájékoztatnak arról, hogy mi van a zárt ajtók
mögött.
A galériák aktuális kiállításairól
tájékoztató plakátok megtekintés-mozzanatában az oly jól ismert, mindennapos,
utcai kirakatnézegetés köszön vissza.
A plakát- és kirakatnézegetés,
az időtöltő hirdetés-böngészés afféle célirányos, kedvtelő, tájékozódó,
szórakoztató elfoglaltság, amire akkor is sort kerítünk, ha nem áll
szándékunkban közelebb kerülni a hirdetés tartalmához, illetve, ha a bolt, vagy,
mint esetünkben a galéria, zárva van, tehát olyan sajátos cselekvésforma, ami
nem igényel feltétlenül folytatást, mert önmagában teljes és befejezett.
A megtorpanás és/vagy a
rápillantás mellett a néző és a tartalom között húzódó határvonal át nem lépése
teremti meg a szituáció egyedi értékét, értelmét és hangulatát: maradunk a
határ innenső oldalán, de a felénk nyíló túlnani világ látványára kapcsolódik
tekintetünk. Amit így kintről átélhetünk, azt odabent nem lenne lehetőségünk
átélni, megtapasztalni, ennek megfelelően, amit a kiállításplakát nyújt az a
kiállítástól eltérő művészettapasztalás. Éppen ez a lényege! Nem direkt a műről szól, hanem a mű létezéséről
és „eseményéről.” Egy impulzus, egy szikra, amely talán még akkor is megmarad,
ha sem a mű, sem a tárlat már nem rekonstruálható, de persze nem attól igazán
érdekes, hogy csekélysége miatt túlélő-hírmondó maradhat, hanem ahogy saját
nyelvére átírva összefoglalja, besűríti a kiállítási látnivalót.
Tehát a kiállítás-plakát
nem a tárgyat vagy egy történet mozzanatát dokumentáló, hanem a műveket másként
befoglaló és eseményükbe keretezve közvetítő
kép, ami képes másként beszélni
leendő, időszerű és az elmúlt kiállításokról egyaránt. Joseph Kosuth írja,
hogy: „minden művészetről szóló szöveg mögött egy műalkotás lehetősége rejlik.”
Márpedig a kiállításról hírt adó plakát, a maga nyelvén, a művészetről szól. Tulajdonképpen
egyedül a kiállítás-plakát kapcsolódik kitartóan közvetlenül a kiállításon és
az ott szereplő műveken túl a művészhez és a művészethez. Nem árucikket, hanem
a képzőművészet jelenlétét, annak valóságát hirdeti. Éppen ezért más
plakátoktól eltérően nem merül ki szerepe a közönség-tájékoztatásban és megjelenésének
esztétikája nem pusztán alkalmazott-grafikai kérdés. Nem műalkotás, (bár akár
az is lehet) de nem is olyan, mint a többi, fogyasztási terméket-eseményt népszerűsítő
utcai plakáthírmondó. A kiállítási plakátok létező művészek, műveinek és tárlatainak
speciális, (plakátnyi) kivonatai, afféle „művészetről szóló beszéd,” ami
megerősít bennünket arról, hogy, a „dobozokban” tényleg van valami és ez a
tartalom akkor is létezik, ha a közönség se virtuálisan, se valóságosan nem
tekintheti meg.
Az írás a „karantén miatt
bezárt képzőművészeti kiállítások” témához kapcsolódik. Elsődleges célja a
témafelvetés, – hogy ráirányítsa a figyelmet a kiállításplakátok unikális státuszára-szerepére,
és a kiállítások megtekintésének metodikájára-pszichológiájára – nem pedig a
téma részletes kifejtése. Megjelent az Agóra című irodalmi, művészeti, kritikai
folyóiratban (2021, XV. éf. 1. sz.), valamint az Országút című művészeti lap internetes
oldalán. (https://orszagut.com/cikk/tarlat-zart-ajtok-mogott. Utolsó letöltés: 2021. 04. 08.)
„Behind
every text about art rests the possibility of an artwork.” Joshep Kosuth: The
Play of the unsayable: A Preface and Ten Remarks on Art and Wittgenstein In:
Joseph Kossuth, Freud, Wittgenstein and Musil. Ed. Leo Castelli, 2012, 22. o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése