Október 6-án nyílt meg a Rondella Galériában a Bükkszék Művésztelep kiállítása. A kiállításon Vukovich László, nyugalmazott televíziós szerkesztő köszöntötte a vendégeket és Dinnyés József énekes, dalszerző adott elő dalokat. A kiállításmegnyitó egyben megemlékezés is volt az aradi vértanúkról. A tárlat október 29-ig látogatható 11:00-16:00 óra között, hétfői napok kivételével.
Vukovich László megnyitóbeszéde:
Köszöntöm a Bükkszéki Alkotótelepet
bemutató kiállítás megnyitójának vendégeit, a jelen lévő alkotókat, kedves
mindnyájukat!
Ma egy olyan képzőművészeti tárlatot
ajánlok az igen tisztelt vendégek figyelmébe, amelyen a műveikkel szereplő alkotók
nagy része személyes ismerős, barát és némelyikük alkotótárs is volt az elmúlt
években. Ennek egyszerű oka van, szerepeltek a Becse Tamás operatőr és általam
készített kisfilmekben, melyek személyes portrék, alkotótáborokról készült
dokumentumfilmek voltak. Talán ez is a magyarázata annak, hogy ma én ajánlhatom
figyelmükbe a Bükkszéki Alkotótelepen dolgozó képzőművészek, fotós és filmes
barátaim alkotásait.
Bevezetésként néhány szó a településről,
amely otthont ad immáron 9 éve a nyaranta megrendezendő Alkotótelepnek:
Bükkszék a Mátra és a Bükk lábánál, Egertől 20 kilométerre, a Tarna
völgyében fekszik. A történelmi időket idéző helyiséget már a középkorban
ismerték, egy oklevél 1275-ben említi. 1937-től kőolajkutatások kezdődnek az
ún. „Bükkszéki boltozaton”. A kitermelt olaj mennyisége nem volt jelentős, de
ekkor fedezik fel a 39-40 fokos hévizet. A SALVUS gyógyvízre 1939-ben kisebb
fürdő létesült. Bükkszék nevezetességei közé tartozik, a torony nélküli
templom, amely az Árpád-korban épült. Később gótikus részletekkel
gazdagították, a török hódítások utáni újjáépítésekor tornyot nem építettek
hozzá. Legújabb nevezetessége – napjainkban –, pedig a nyaranta megrendezendő
Alkotótelep.
Kilenc esztendeje immáron, hogy otthonra
találtak a Sárospataki Patak Csoport művészei és vendégeik a bükkszéki Napfény vendégházban,
melyet Vincze Istvánnék bocsátanak a művészek rendelkezésére minden év
júniusának utolsó hetében.
A művésztelep házigazdája, a Napfény
Vendégház tulajdonosa Vincze István mellett, az Új Art Ért Alapítvány és
Bükkszék Önkormányzata.
A művésztelepen
alkotó képzőművészek:
feLugossy
László, Munkácsy-díjas festőművész
Baksai József,
Munkácsy-díjas festőművész
Wróbel Péter, művésztanár,
képzőművész
Vincze Ottó,
festőművész
Kéri Mihály, képzőművész,
az Érdi Galéria vezetője
Puha Ferenc, festőművész
Sz. Varga Ágnes,
képzőművész
Fazekas Balogh
István, képzőművész, ny. főiskolai tanár
Bán Miklós, grafikus
Lázár Zsolt,
fotóművész
Becse Tamás,
operatőr
Csetneki József,
festőművész (a művésztelep aktív szervezője)
A felsorolt nevek között nemcsak
festőművészekkel találkozunk, hiszen van aki grafikával, fotózással vagy éppen
operatőrködéssel foglalkozik. Az alkotótelepen folyó munka nemcsak a
festészetre fókuszálódik, hanem a plasztika, objektkészítés mellett teret
kapott korábban a kísérleti videóperformansz és utcai akció is, melyben
esetenként a település lakói és vezetői is segítségére voltak az alkotóknak.
Az Alkotótelep megnyitása minden
alkalommal művészenként 3-4 alkotásból álló kiállítással indul, melyet nagy érdeklődéssel
fogadnak a település lakói is. 2009-től már személyes ismerősként fogadják az
alkotóművészeket és az évek során személyes kapcsolatok is kialakultak.
Kedves tárlatlátogatók! Engedjék meg, hogy
most néhány gondolatot elmondjak az alkotótelepen dolgozó művészekről, nem
alfabetikus sorrendben:
Baksai József, Munkácsy-díjas
festőművész munkásságáról
Művészetének
jellemzője, kulcsszava a dualitás, a kettősség. Ez megnyilvánul egyrészt alkotó
módszerében, az ábrázolt témákban és az alkalmazott technikákban egyaránt. Ezt
erősíti asszociációs munkamódszere - írja munkásságának egyik méltatója Szeifert
Judit, művészettörténész.
„Nagyméretű
vásznaira olyan vastagon hordja fel az (olykor plextollal dúsított)
olajfestéket, hogy figurái térbeli benyomást keltenek. Ezeken a kézzel gyúrt
festmény-reliefeken gyakran használ sötét vagy földszíneket, és főként
mitológiai témákat dolgoz fel.1992 óta vegyes technikájú (enyvezett,
ragasztott) grafikákat, rajzokat, illusztrációkat (enigma), installációkat is
készít, ez utóbbiakat másokkal közösen. Anatómiai ismereteit és kiváló
rajzkészségét kihasználva deformálja emberi figuráit, képein – egyedülálló
módon – kriptikus jeleket helyez el, melyek csak bizonyos szögből láthatók.”- ezekkel a
gondolatokkal elemzi munkásságát Markója Csilla, művészettörténész, esztéta.
Kéri Mihály,
festőművész, az érdi Galéria vezetője, a Patak Csoport tagja
„Pályakezdésekor
Lakner László korai műveihez közel álló táblaképekkel jelentkezett. Később a
kompozíció centrumába állított jelek, elbukó, elmosódó figurák jellemezték
munkáit. A figuralitásra utaló formák később eltűntek, s a háttér vált a mű tárgyává,
azaz széles ecsetvonásokkal festett, erősen expresszív felület lett a mű témája.” - írta képeiről
Hahn Ferenc, művészettörténész.
„Világosan
kimunkált képlogikai eszköztár az övé, amelyet leírni, elemezni, magyarázni és
átérezni egyaránt lehet.” - fogalmazott Novotny Tihamér, művészeti író.
feLugossy László
(LACA) performer, Munkácsy-díjas képzőművész
„Először a fotózással
ismerkedett meg, s ez később is fontossá és hasznossá vált számára, amikor
közel került a film világához. Ha azt mondom
A. E. Bizottság (Albert Einstein Bizottság), akkor a kicsit idősebbek számára
ismerős lehet, hiszen a 80-as évek ma már legendás underground együttesének
oszlopos tagja volt. Képzőművészettel, zenével, irodalommal és filmezéssel is
foglalkozó autodidakta művész.
Képzőművészetére
a kecskeméti évek alatt nagy hatással volt Tóth Menyhért festészete. A modern
művészetről alkotott elképzeléseit ösztönös művészeti kifejezésekkel való kísérletezéssel
tágította. A kollázstechnika felhasználásával rajzol, fest, fotót applikál,
videófilmet készít és emellett költői szövegeket is ír. Munkásságában szorosan
összefonódik a képzőművészi kifejezés a költészettel, zenével és mindenféle
kreatív tevékenységgel.
Kezdeti
kísérleti időszakában vált művészetalkotó tevékenységének, legmeghatározóbb
vonásává a szabad, természetes és spontán megnyilvánulás, mely mind a mai napig
jellemző alkotó tevékenységére.” - olvasható művészeti munkásságáról az Art
Portálon.
Puha Ferenc,
festőművész ( a Patak Csoport tagja)
„Festői világa
két szálon fogalmazódik meg. Az egyik oldalon az ösztönös és látszólagos
formátlanságot a vérbő festőiséget, a lendületes ecsetjárást, a tubusból
nyomott festékeket, a festőkés mozgását, a színgazdagságát érzékeljük.
A másik oldalon
az analitikus, elemző formakeresést, a logikus formaadást, a rajzosságot, a
hangsúlyok meglelésének örömét, a rendező elveket és a szerkezetességet, valamint
az absztrakt jelszerűségét találjuk.” - írja munkáját méltatva Novotny
Tihamér, művészeti író.
„Munkássága
szakaszokra osztható. Alaposan körbejár egy-egy témát, majd azt lezárva újabb
festői problémákat vet fel. A legújabb időkig alluzív festőnek minősíthető; a
képmezőn átzuhanó lendületes formák többnyire valamiféle valóságos motívumra
emlékeztetnek, pedig valójában szín- és formaütköztetésekről, kompozíciós problémákról
szólnak ezek a munkák.” - méltatja alkotásait Hahn Ferenc, művészettörténész.
Meghatározó
művészetpedagógiai tevékenységet is folytat. Éveken át
művésztanárként vett részt a Sárospataki Képzőművészeti Szabadiskola
munkájában.
Sz. Varga Ágnes,
képzőművész (Kabó)
„Nemcsak
születése, hanem festészete révén is szentendrei művész. A képzőművészet iránt
érdeklődése korán jelentkezett és iskolai tanulmányait is e szerint végezte.
Egyéni és
szuverén módon alakított művészetére a szakma is felfigyelt, amelyet díjak, elismerések
mellett különböző alkotóműhelyekbe és művésztelepekre történő meghívások
jeleznek (pl. Bükkszék is). Munkásságában az elmúlt időszakban bontakozott ki
egy újfajta festői világ. Eltávolodott a szélesebb látványelemekből építkező,
dinamikus, expresszív festésmódjától, csak néhány motívumot ábrázoló, meditatív
jellegű, figyelemre méltó festői értékkel rendelkező, nagyformátumú pasztell-
majd szénkompozíciókat kezdett készíteni. Számos képét tájhoz, vagy
élethelyzethez kötődő emlék előzi meg. Minden emléke fényélményekben rögzült,
néhol már konkrétan szakrális jellegű képei őszintén vallanak egy titokzatos
szépségű festői világon keresztül erről a meggyőződésről, magáról a hitről.” (Art Portál)
Fazekas Balogh
István, képzőművész, ny. főiskolai tanár
„Pályafutását a
művészetek iránti fogékonyság, a kutató, kísérletező szellem, a kritikus
attitűd, a türelmes érzékenység és az érzelmeket zabolázó rend keresése
egyaránt jellemzi. Komolyan vette korának intelmét, hogy azokat a javakat, amelyeket
a tudomány és a technika megfogható közelségbe hozott, csak úgy tudjuk az
érzések mélységével felruházni - ezáltal életünket gazdagabbá tenni - ha minden
képességünket a teljesség igényével aknázzuk ki. Ezt példázzák és erre tesznek
kísérletet a zene igézetében fogant számítógépes grafikái, montázsai, betűképei,
az alternatív művészeti akciókban való közreműködése.” - írja
munkásságát elemezve Dr. Dobrik István, művészettörténész.
Wróbel Péter, festő,
grafikus
Korai alkotói periódusában elsősorban a
festészet és az építészet határvonalán álló, élénk színeivel is ható installációkat
készített. A 90-es évek elejétől copy-art (fénymásolóval készülő) műveket
alkotott, és a fénymásológép lehetőségeit kihasználva, performansz-szerű “xerox-színházat”
hozott létre. Művei filozófiai tartalmat is hordoznak, emellett néha sajátos,
fanyar humor szándéka is áthatja őket. Olykor hétköznapi tárgyak meglepő
kontextusba helyezésével vált ki közönségéből hatást. Munkáinak fontos
jellemzője, vonzódása a nyitott műhöz, amelyben a néző is tevékeny szerepet
játszik. 1998-tól kezdte el raszteres technikájú „Ajtó-ablak” műveinek
készítését. E munkái egyfajta szellemi átjáró gondolatát közvetítik, amelyeken
át, egy másik szellemi dimenzióba lehet látni.
Vincze Ottó,
képzőművész
Autodidakta művész, aki pályáját igen
korán kezdte, már 21-22 éves korában két önálló kiállítása volt. A kisvárdai
születésű fiatal alkotóra nagy hatással voltak a szentendrei nagyok - időközben
ide költözött. Korai munkáinak jellegzetessége az emblematikus módon
leegyszerűsített bábfigurák. Saját bevallása szerint - bár autodidakta művész -
tanulta a művészetet a kockológiától, az aktig.
Önmagáról így vall: „Festőként kezdtem. Tagja lettem a grafikai műhelynek, foglalkoztam
grafikával, szitával, rézkarccal. Az én iskolám a klasszikus szentendrei konstruktív
piktúra volt. Mestereim: Barcsay Jenő, Deim Pál, Balogh László voltak. Később
továbbléptem a hagyományos táblakép műfajától az objekteket létrehozó,
úgynevezett kiterjesztett festészet irányába.”
Csetneki József,
képzőművész
Művészeti iskolateremtő, szabadiskola alapító,
képzőművész, tanár. És még sorolhatnám, hogy mennyi mindennel foglalkozik. Mindezek
mellett fest is - ha ideje engedi - maga is résztvevője számos alkotótelepnek, mint
például a Bükkszékinek is.
Képzőművészként leginkább festészettel
és számítógépes grafikával tölti ki alkotó idejét, mellette versénekléssel és
lovas hagyományőrzéssel is foglalkozik. Ebből is látható, hogy jó viszonyban
áll a kultúrtörténeti beágyazottságú és az állandóan szaporodni vágyó múzsák
nevezett és nevezetlen alakjaival. 2005-ben csatlakozott a Patak Csoporthoz, melynek
tagjai az általa alapított szabadiskola művésztanárai is voltak. Ez a későbbiek
során nagyban segítette és segíti ma is alkotói fejlődését.
Itt kell megemlítenem, hogy szoros
kapcsolat van a Patak Csoport sárospataki művésztelepe - melynek házigazdája a Patak
Művészeti Egyesület mellett, az Art Ért Alapítvány és a Pataki Diákok Vendégháza
-, és a Bükkszéki Alkotótelep között immáron esztendők óta.
Becse Tamás,
operatőrről néhány szót:
1994-től volt a Zemplén Televízió
munkatársa 2016-ig. A napi hírgyártásban végzendő operatőri munka mellett,
igyekezett a számára kedvező témákban is forgatni. Különösen közel áll hozzá a
természetfilmek készítése, valamint a képzőművészeti témákat feldolgozó alkotások.
Több dokumentumfilm operatőre és rendezője is volt eddigi pályája során. Az
elmúlt évek során találtak egymásra Zsigmond Dezső filmrendezővel, akinek több
filmjében is alkotótárs volt, mint operatőr.
Bán Miklós, grafikus
1991-95: Magyar Iparművészeti Főiskola
hallgatója volt, grafika-tipográfia szakon. Mesterei: Molnár Gyula, Felvidéky
András, Jandó Péter, Baska József voltak. 1994-97 között a Magyar Iparművészeti
Főiskola mesterképzőjét végezte el. 1995-97: Kerényi grafikai stúdió
ösztöndíjasa. Fót város címer- és védjegypályázatán I. díjat nyert. Az
alkalmazott grafika művészi igényű változataival foglalkozik, készít
számítógépes grafikákat, olajfestményeket, foglalkozik címertervezéssel is. A
90-es évek elején, mint performer is dolgozott.
Lázár Zsolt, fotóművész
Székely származású, sepsiszentgyörgyi
születésű fotóművész, Nyíregyházán él.
Fényképezőgépével hű krónikása
szülőföldjének, annak népi építészeti, népművészeti értékeit bemutatva. Képein felidéződnek
azok a közösségi együttlétek, melyek napjainkban sajnos ritkulóban vannak, s
melynek központi figurája az ember. Munkájára jellemző a jó értelemben vett
sokféleség és a sokszínűség. A Bükkszéki Alkotótelepen igyekezett
megörökíteni az alkotás pillanatát és azt a festői környezetet, amely őt is
megérintette.
A bemutatott művészekkel való
esetenkénti közös munkák során egyre inkább kíváncsivá váltam a kortárs képzőművészet
iránt. Televíziós szerkesztőként több, mint másfél évtizeden keresztül volt
alkalmam részt venni a különböző műhelyekben folyó alkotó folyamatokban, azok
képi rögzítésében. Ezekből az alkalmakból az évek során személyes barátságok
szövődtek, melyekre nagyon büszke vagyok. Egy olyan világot ismertem meg
segítségükkel, mely a mai napig élményt jelent számomra.
Befejezésül néhány gondolat az alkotótelepről:
A Napfény Vendégház az utóbbi
esztendőkben erre az egy hétre egy igazi alkotó otthonná alakul át, ahol olyan
stúdiókörülményeket alakítanak ki maguknak a művészek, amelyben ki-ki nyugodt
körülmények között tudja végezni munkáját. Egyik legfontosabb jellemzője az
alkalmazkodás, részben az adott körülményekhez, részben pedig egymáshoz, hiszen
ki-ki igyekszik megőrizni saját intimitását. A vendégház összes helyisége és udvara ilyenkor
hamisítatlan művésztelepi köntöst ölt, amelyet szívesen látogatnak a bükkszéki
érdeklődők is.
Assissi Szt. Ferenc fogalmazta meg egykoron: „Aki a kezeivel dolgozik, az a munkás. Aki
a kezeivel és az értelmével dolgozik, az a kézműves. Aki a kezével, az
értelmével és a szívével dolgozik, az a művész.”
Itt ma olyan művészek mutatkoznak be ezen a tárlaton, akik
a kezükkel, értelmükkel és a szívükkel dolgoztak és hozták létre műveiket, melyeket
megcsodálhatunk.
A mai tárlat egyfajta keresztmetszete a
Bükkszéki Alkotótelepen folyó művészi alkotó munkának. A most kiállító művészek
önálló, szuverén személyiségek, mégis ez a kiállítás is azt dokumentálja, hogy
milyen értékes munkák jöhetnek létre egy ilyen időszaki jellegű közös
alkotótelepi körben.
Közeledvén a Festészet Napjához - október
18-hoz - zárásként egy idézet, mely úgy gondolom, hogy ide kívánkozik:
„A festészet,
a képzőművészet, a legelképesztőbb szellemi kalandtúra, az igazi tudás és
bölcsesség megszerzésének, a szabadság illúziójának reménye. Amíg pedig élnek
emberek, akik így gondolják, szerintem virágzó műfajról beszélhetünk.”
Köszönöm, hogy meghallgattak, és
kellemes időtöltést kívánok az alkotások körében!
Dinnyés József dala, az október 6-i hősök tiszteletére:
Plakát és fotók: Mécses Éva Hilda
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése