2016. augusztus 22., hétfő

Kortárs Művészeti Alkotások Vására


2016. augusztus 26-án este 18:00 órakor nyitjuk meg következő, két napos rendezvényünket, amely kiállítás és vásár is lesz egyben. A Kortárs Művészeti Alkotások Vására 2016. augusztus 27-28-án, 11:00-16:00 óra között tart majd nyitva, az Esztör Napok keretében.
A kiállításon sok neves művész alkotásait lehet majd megvásárolni és megcsodálni. A vásár bevételét az Eurohíd Alapítvány a Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumának ajánlja fel.

Szigeti Bernadett/Nadi Berett: Olló/Scissors - Fétis sorozat II. kép
Szigeti Bernadett/Nadi Berett: Ordító csend/Melancholia - Személyes maszkjaink sorozat VIII. kép
Szigeti Bernadett/Nadi Berett: Ambivalencia/The Soul of Glance - Személyes maszkjaink sorozat III. kép
Városi Gabriella: Freedom
Városi Gabriella: Maci pár
Városi Gabriella: Macis vidámság
Városi Gabriella: Macicsalád
Városi Gabriella: Maci nyuszilufival
Városi Gabriella: Párban 1-2.
ef.Zámbó István: Mosolyterpesz 2 négyszárnyú madárral
Kosmály Gábor: Metamorfózis 10.
Kosmály Gábor: Metamorfózis 5.
Kosmály Gábor: Metamorfózis 7.
Kosmály Gábor: Metamorfózis 2.
Kosmály Gábor: Metamorfózis 6.
Kosmály Gábor: Metamorfózis 11.
Sóvári Melinda: Szív
Sóvári Melinda: Vese I.
Sóvári Melinda: Vese II.
Sóvári Melinda: Vese III.
Sóvári Melinda:Vese-pár
Debreceni Nelli: Páraátalakító rendszer
Debreceni Nelli: Négylábú UV gyűjtögető
Debreceni Nelli: Totemek
Debreceni Nelli: Part Van (One)
Debreceni Nelli: Relatív érzékelés
Kaci Simon: Szarvas a ködben
Kaci Simon: Mononoke
Kaci Simon: Mi?
Kaci Simon: A vércse, aki galambnak született
Kaci Simon: Kötözött héja
Szük Norbert/Ed Narrow: Kapcsolat
Szük Norbert/Ed Narrow: Császárnő
Szük Norbert/Ed Narrow: WELCOME
Tamási Péter: Levelek a kedvesnek I.
Tamási Péter: Levelek a kedvesnek II.
Tamási Péter: Török bég háza
Tamási Péter: Esztergom
Tamási Péter: Esztergom Kis-Dunapart
Kovács Róbert/Viking Artist: Diva in Woman
Kovács Róbert/Viking Artist: Healing Buddha
Kovács Róbert/Viking Artist: Spiritual Coloured Buddha
Kovács Róbert/Viking Artist: Universum Music
Gazdag Ágnes: Tél
Gazdag Ágnes: Ősz
Szunyoghy Viktória: Koi ponty I.
Szunyoghy Viktória: Koi ponty II.
Herbert Anikó: Lightbox II.
Herbert Anikó: Lightbox I.
Herbert Anikó: Bor-üdő-mámor
Herbert Anikó: Hommage Matisse
Csányi Barbara: Csendélet
Csányi Barbara: Talán egy reggel
Szuharevszki Mihály: Laugh in bed
Szuharevszki Mihály: La Donna/Viva la Diva
Tatai Anita: Mandala
Tatai Anita: Mandala
Tatai Anita: Mandala
Tatai Anita: Mandala
Tatai Anita: Mandala
Szabó Zoltán Sándor/ZoArt: Mikulás tavasszal
Szabó Zoltán Sándor/ZoArt: Táncoló fűzfák
Szabó Cseke Mózes: Kézfogó
Szabó Cseke Mózes: Önarcképek
Szabó Cseke Mózes: Lábak
Szabó Cseke Mózes: Úszó sziluett
Szabó Cseke Mózes: Gyerekkori emlék
Szabó Cseke Mózes: Múzsa
Szabó Cseke Mózes: Játszó kutyák
Szabó Keve Zámor: I.
Szabó Keve Zámor: II.
Szabó Keve Zámor: III.
Szabó Keve Zámor: IV.
Szabó Keve Zámor: V.
Szabó Keve Zámor: VI.
Szabó Keve Zámor: VIII.
Szabó Keve Zámor: VII.

2016. július 21., csütörtök

Kosmály Gabriel: 2014-2015 Válogatás





2016. július 15-én nyitottuk meg Kosmály Gabriel lévai fotóművész kiállítását a Rondella Galériában, 2014-2015 Válogatás címmel.


A kiállításon bemutatott képek nem pusztán fotók, azon túlmutató, grafikai és festészeti elemeket is magukban foglaló alkotások. Kosmály Gabriel a fotókat kiegészíti olyan hozzájuk szervesen illeszkedő technikákkal, amelyek egy merőben új, önálló kompozíciót hoznak létre. Váltakozó felületek és textúrák, a képsíkból kiemelkedő, háromdimenziós részletek jellemzik munkáit. Színes alkotásait zseniális módon komponálja, élénk színek, kontrasztba állított színárnyalatok, letisztult vonalak és felületek jelennek meg. A képek a szemlélőt sokszor megtévesztik, néha háromdimenziósnak ítéli meg a szem, a teljesen síkban lévő felületeket. A nézőnek olyan érzése van, mintha a tárgyakat térben látná, ezért meg szeretné érinteni azokat. A képeket egészen közelről érdemes megnézni, elveszni az apró részletekben, így a kiállítás megtekintésével jelentős időt lehet eltölteni a Rondellában, hiszen sok-sok alkotást mutatunk be.


Kosmály Gabriel alkotói technikája egészen egyedi: fotóz, nyomtat, rávasal, ragaszt, fest, rajzol. Minden képben találunk valami egyedit, valami nem szokványos részletet, technikát. Műveiben az esztétikumra, a szépségre törekszik. Olyan hétköznapi tárgyakat mutat be művészeti alkotásként, mint egy szétszedett vasaló, gumitömítés vagy egy kiürült gyógyszerlevél. Ezeket külön képen helyezi el, majd a kis képekből egységes műalkotást komponál, összerendezve őket színben, témában, hangulatban. A képek keretei a műalkotás szerves részei, kidolgozottak, mint a rajtuk elhelyezett kisebb képek.


Mivel Kosmály Gabriel érdeklődési köre szerteágazó, bármilyen témából művészeti alkotást varázsol. Néha olyan tárgyakat ábrázol, amelyeket már valaki a szemétbe dobott, néha a természet részletei kötik le a figyelmét, de a vallásos témák sem maradnak ki az alkotásokból. Bibliai témájú képein a szárnyasoltárok kompozíciója köszön vissza, de a hagyományos jeleneteket ne keressük:


Régi fotók hangulata, a most divatos vintage stílus sem marad el a képeiről, a hozzá illő szürke, halványkék és fáradtrózsaszín színkombinációkkal:


Máshol apró növénydarabok, levelek, szirmok kis részletei kötik le a művész figyelmét:


Aki  2016. augusztus 7-ig a Rondellába látogat, nagyon izgalmas kiállítást tekinthet meg.

Fotók, plakát és szöveg: Mécses Éva Hilda, művészettörténész

A megnyitóról készült videó:

További képek:


2016. június 28., kedd

Török László: Részletek


2016.06.18-án nyitottuk meg Török László fotóművész, Részletek című kiállítását a Rondella Galériában.  A kiállítás nagy anyagot ölel fel Török László alkotásaiból, többek között  A család (1972) című alkotás is megtekinthető, amely World Press Photo díjat kapott 1973-ban.


Török László 1948-ban született Budapesten, 1970-ig a Magyar Filmlaboratóriumban dolgozott, majd MTI tudósító lett.  1975-ig szabadúszó fotográfus volt, valamint a Vu Turistique lap fotósa, majd az Idegenforgalmi Propagada és Kiadó Vállalat fotóriportereként dolgozott.  1981-ben újságírói végzettséget is szerzett.  A nevéhez köthető Pajta Galériát 1991-ben hozta létre Salföldön, ahol kiállításokat és akt-workshopokat szervez.


Török László az MTI tudósítójaként készítette el A család című képét. Ezekre az időkre így emlékszik vissza: „1970-ben átkerültem az MTI-be, ahol nagyon sok területen dolgoztam, ott tanultam meg a szakmát, általuk szereztem szakmunkás-bizonyítványt. […] 1972-ben csináltam meg a Család című képemet, és az ment ki, az MTI-kollekció részeként, a ’73-as World Press Photo pályázatra, ahol elnyerte az általános kategória első díját. Ennek komoly nemzetközi visszhangja lett, de itthon sajnos egészen másképp álltak a dologhoz: az akkori kultúrpolitikai környezetet ismerve természetes, hogy egy olyan kép nyert, amivel ideológiailag nem tudtak egyetérteni, a szocialista család felbomlását és ehhez hasonló üzeneteket véltek a képben felfedezni. […] Az MTI-ben pillanatokon belül megfagyott körülöttem a levegő, ami oda vezetett, hogy kijelentették, nem lehetek náluk fotográfus. Tehetségtelennek tartottak, és azt is mondták, hogy valahonnan loptam az ötletet, a fő indok pedig az volt, hogy a kép nem reprezentálja Magyarországot, mert provokatív, végül kijelentették, hogy a sajtópályára alkalmatlan vagyok.”
A szocialista gondolkodásmód a magyar művészeti életre is rányomta bélyegét, kirekesztett olyan művészeket, akik egyéni, kreatív ötletekkel dolgoztak. Török László a képalkotásban egy olyan egyéni látásmódot keresett, mellyel a fotót nem hagyományos értelemben mutathatja be. A szóban forgó kép egy hagyományos családi fotográfiából indul ki, azonban realitását a meztelen nő beállításával törte meg a fotós. A kép a bevett szokások, fotózási sémák mögé mutat, első látásra megdöbbenti a nézőt. Ha viszont elgondolkodunk rajta, hogy a képről csak egy ruha hiányzik, máris rájövünk, hogy csak egy részlettel van kevesebb a képen, egy ruhával, a ruha alatt pedig mindenki meztelen.
„Nagy ellentmondást éreztem abban, hogy mindenki szépet, a hamisat keresi, és ezt egy olyan műfaj, a fotográfia segítségével akarja elérni és tanúsítani, ami nem képes másra, mint visszaigazolni a realitásokat. Ebből indultam ki. Skiccen már több éve megvolt a kép, előre elgondoltam, több évig benne volt az agyamban, aztán ’72-ben adódott a lehetőség , hogy össze tudott állni a képen látható négy ember. A házaspár a szomszédban élt, a kisfiú szintén az egyik lakótárs gyereke volt, Ibolya pedig egy ismerősöm a Kárpátiából. Ez volt a kép, ami meghatározta azt a hitemet, hogy lehet létjogosultsága a beállított vagy előre elgondolt fotográfiának; de egyben felismerése annak, hogy a fotográfiában a véletlennek is lehet meghatározó szerepe, a pillanat banalitása értékeket is közvetíthet: ezen a képen is, az antropológiai azonosságok csakis az esetlegességből fakadtak.”

Török László művészi elgondolását az idő igazolta, Magyarországon és külföldön is elismert fotóművésszé vált. Kiállítása 2016.07.10-ig tekinthető meg a Rondella Galériában, hétfő kivételével naponta 11:00-16:00 óra között

(Az idézett szövegek forrása: Fotóművészet Magazin, 1196/5-6.)
 
Mécses Éva Hilda, művészettörténész