2023. szeptember 9-én nyílt meg a
Rondella Galériában a budapesti Artézi Csoport kiállítása, az Eurohíd
Alapítvány szervezésében. A kiállítást Sinkó István képzőművész, művészeti író nyitotta meg.
A budapesti Artézi Csoportot hét festőművész
alakította: Bárány T. Rézia, Koppány Attila, Kovács Johanna, Láng Eszter, Laukó
Pál, Németh Géza és Vörös Valéria. Néhányuk járt már Esztergomban csoportos
kiállításon, így együtt azonban most először állítanak ki nálunk. Egymástól nagyon
különböző stílusban alkotnak, ugyanakkor a sokszínűség az, ami annyira
különlegessé teszi tárlatukat. A csoport vezetője Németh Géza festőművész így
ír a csoportról: „Az evolúció belénk
épített egyfajta félelmet a mástól, az újtól, hiszen az ismeretlen veszélyt
jelenthet a közösségre. Ugyanakkor az új befogadása a túlélést biztosítja, mert
egy változó világban új kihívások születnek és ezekre újszerűen kell
válaszolni. E két dolog között billegünk mi emberek, de a művészeknek az a
dolguk, hogy bátran vállalják és munkáikon keresztül megmutassák azokat az új elemeket,
amiket a társadalom, a kultúra mozgásai szülnek meg.”

Németh Géza rajztanárként és építészként diplomázott,
majd magántervezőként folytatta pályafutását. A festészet mindig is fontos volt
életében, ezen a vonalon került Amerikába, ahol több egyéni kiállítása nyílt,
de Bécsben, Moszkvában és Rómában is bemutatkozott. Természetesen
Magyarországon számtalan kiállítás résztvevője a mai napig. Amerikai kritikusai
festészetét metafizikusnak nevezik és kiemelik azt a kettőséget, hogy hol
mikroszkopikusan, hol makroszkopikusan közelíti meg a látványt. Most kiállított
alkotásai festőkéssel, vastagon felhordott festékrétegekből állnak. Első
látásra egy furcsa, képzeletbeli, ősi világba vezetnek minket. Kövek és
kőszerűnek látszó monumentális alakok jelennek meg a képeken. Németh Géza
súlyos alakjai a világ folytonosságát, a természettel való egységet tárják
elénk.

Bárány T. Rézia sorozata kapukról szól. Az alkotó egy
rövid idézettel egészítette ki azokat: "Kapuk
a múltból, mögöttünk, kapuk előttünk, melyek mögött ragyogó fény vagy sötétség,
vad, idegen táj fogad; átjárók, stációk, életünk lépcsői; küszöbök, melyeket át
kell lépni vagy ugrani, de lehet, hogy meg kell mászni vagy alá kell merülni,
hogy tovább jussunk, haladjunk a csúcs, vagy csak egy kisebb lépcső, a
következő cél felé." Kapui a
sziklás, komor, kietlen tájat és az aranyló, fénylő eget kötik össze. Életünk
kapuit szeretné megjeleníteni a festő, melyek közül választhatunk, hogy merre
haladunk tovább.

Koppány Attila a geometrikus formákra építette most kiállított
műveit. Építészként nagyon közel áll hozzá a téma, az egyenes vonalak, formák,
leegyszerűsített színek használata. Ezeket a formákat átlóban rendezte el a
vásznakon, gyakorlatilag kibillenti őket statikus helyzetükből, ettől úgy érezzük,
mintha a színtömbök mozognának a felületen. Ha hosszasan nézzük őket, úgy
vélhetjük, hogy le tudnának csúszni a képről. Míg Bárány T. Rézia képein a táj
mozdulatlan és a néző halad a kapukon át; úgy Koppány Attila képein a nézőnek
kell egy helyben állni, hogy a kompozíció mozgásba lendüljön.

Kovács Johanna Tanulmányait a
bukaresti Képzőművészeti Akadémia grafika szakán kezdte, majd a budapesti
Iparművészeti Főiskolán szerzett könyvtervező művész diplomát. A Rondella
Galériában kiállított térbeli munkáinak szereplői is a könyvek, vagyis a
papírok. A papírok között azonban felbukkan néhány nyomtatott lap is, utalva
arra, hogy a papír gondolatokat hordozhat, amit egyszer valaki leírt. Ettől
kezdve ezek az alkotások nem pusztán valamilyen esztétikai élményt nyújtó
képek, hanem üzenetek hordozói.

Láng Eszter komplementer
színekből, zöld és piros négyzetekből álló alkotásait hozta el hozzánk. Képeit
nézve úgy vélhetjük, hogy a négyzeteknek rendje lenne, azoknak egymás mellett
sorakozva kellene állnia. Azonban a rendet a művész felbontja, a színek
csoportjait áthelyezi, amitől különböző módon megváltozik a kompozíciók
egyensúlya. Kísérletek ezek a művek, játék a fényekkel és színekkel. Akár hatalmas
kaleidoszkópok is lehetnének, mivel a négyzetek mozgást is kifejeznek, néhol
megcsillannak, néhol árnyékba kerülnek.

Laukó Pál különleges technikával készíti a
műveit, a festés mellett nyomtatást is alkalmaz a sok rétegből álló képek
felületein. A technika különlegessége, hogy a művész kartonokra feszít ki
fonalakat és azzal nyomtatja rá a grafikusnak tűnő elemeket. A kiállításra Laukó
Pál mindig feltekerve küldi ezeket az alkotásokat, mint egy szőnyeget vagy
falikárpitot, de valóban olyanok is. Visszatér rajtuk a szövött anyagok
textúrája, a színek esetlegessége, a régi textilek kopásból adódó szépsége.
Vörös Valéria vegyes technikával
alkotott képein a szürke és sötét színek mellett megjelenik valami nagyon fényes,
ezüst vagy világos felület, ami felüdíti a képek hangulatát. Színei és formái
nagyon finomak, jelzésszerűek. Álomszerű képeit a nézők fantáziájukkal
egészíthetik ki, különféle benyomások alapján értelmezhetik.
A kiállítás 2023. október 1-ig tekinthető meg 11:00-16:00 óra között, a
Magyar Nemzeti Múzeum Esztergomi Vármúzeumának Rondella Galériájában. A belépés
ingyenes!
Mécses Éva Hilda művészettörténész
A kiállítás támogatói: Nemzeti Kulturális Alap,
Nemzeti Együttműködési Alap, Miniszterelnökség, Bethlen Gábor
Alapkezelő Zrt., Eurohíd Alapítvány, Veolia Zrt., Kaleidoszkóp Ház, Spori Print
Vincze Nyomda
